<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar/4452840589423845101?origin\x3dhttp://littledakwah5.blogspot.com', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Assalamualaikum

Enjoy reading!

recent update :
Fasa Mekah
written on Friday, January 8, 2016 @ 9:06 PM ✈

Period Mekah
           Mekah adalah tempat lahirnya islam dan tempat bermulanya dakwah Rasulluah SAW kepada umat manusia. Rasulullah SAW memperbaiki keadaan masyarakat Arab Mekah dengan menumpukan kepada pembinaan peribadi dan keluarga. Keadaan ini menyebabkan zaman tersebut dianggap sebagai zaman penyediaan sumber manusia yang sangat berkualiti. Walaubagaimanapun bilangan umat islam yang sedikit dan mereka sering pula ditindas tidak mengizinkan Rasulullah SAW untuk membina sebuah masyarakat islam di Mekah. Pembinaan masyarakat dan tamadun islam hanya bermula setelah berlakunya peristiwa hijrah Rasulullah SAW ke Madinah. Peristiwa ini sekaligus telah menjadikan Madinah sebagai kota tamadun islam yang pertama.
Pendekatan Rasulullah SAW di Mekah
1.      Dakwah secara berperingkat/ Sembunyi/Terbuka
        Pada masa dakwah secara berperingkat ini adalah dakwah secara sembunyi, Rasulullah SAW menyeru untuk masuk Islam, orang-orang yang berada di lingkungan rumah tangganya sendiri dan kerabat serta sahabat dekatnya.
Usaha beliau tidak sia-sia. Pada hari-hari pertama beliau berdakwah telah terkumpul sejumlah orang yang menerima dakwah dengan penuh keyakinan dan penghormatan terhadap Rasulullah saw. Merekalah dalam secara yang terkenal sebagai as-Saabiquunal Awwalun (Generasi Pertama yang Menerima Islam). Mengenai orang-orang yang telah memenuhi seruan dakwah Rasulullah SAW tersebut adalah: Khadijah binti Khuwailid (isteri Rasulullah SAW, wafat tahun ke-10 dari kenabian), Ali bin Abu Thalib (saudara sepupu Rasulullah SAW yang tinggal serumah dengannya), Zaid bin Harithah (anak angkat Rasulullah SAW), Abu Bakar As-Siddiq (sahabat dekat Rasulullah SAW) dan Ummu Aiman (pengasuh Rasulullah SAW pada waktu kecil).
Abu Bakar As-Siddiq juga berdakwah ajaran Islam sehingga ternyata beberapa orang kawan dekatnya menyatakan diri masuk Islam, mereka adalah:
·          Abdul Amar dari Bani Zuhrah
·          Abu Ubaidah bin Jarrah dari Bani Haris
·          Uthman bin Affan
·          Zubair bin Awam
·          Sa’ad bin Abu Waqqas
·          Thalhah bin Ubaidillah.
Orang-orang yang masuk Islam, pada masa dakwah secara sembunyi-sembunyi, yang namanya sudah disebutkan di atas disebut sebagai Assabiqun al-Awwalun (orang yang terdahulu dan terulung).
Hikmah dakwah secara rahsia
  • Agama Islam dapat diterima tanpa gangguan
  • Penentangan secara terbuka dari Kaum Quraisy dapat dihindari
  • Kedudukan umat Islam bertambah mantap
  • Tidak menjadi kejutan kepada masyarakat Arab Jahiliyyah yang mengamalkan kepercayaan dan amalan tradisi

Dakwah secara terang-terangan. Selama lebih kurang tiga tahun Nabi Muhammad SAW. berdakwah secara rahasia atau sembunyi-sembunyi, lalu Allah Swt. menurunkan firman-Nya: Artinya : “Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah dari orang-orang yang musyrik”. (QS. Al-Hijr : 94). Ayat ini menandai dimulainya dakwah Nabi Muhammad Saw. secara terang-terangan (secara umum) menyeru ke segenap lapisan manusia kepada agama Islam secara terang-terangan, baik dari golongan bangsawan mahupun lapisan hamba, begitu juga kaum kerabat beliau sendiri atau orang-orang yang jauh.

Hikmah dakwah secara terang-terangan
  • Umat Islam berani menengakkan kebenaran
  • Penganut Islam mantap pegangan 'aqidahnya
  • Umat Islam bebas menyebarkan dakwahnya dalam masyarakat
  • Agama Islam tersebar luas


2.      Pembinaan Aqidah
       Aqidah adalah perkara utama yang diberi penekanan oleh Rasulluah SAW sebagai dasar pembinaan masyasrakat islam. Rasulullah SAW telah menyeru musyrikin Mekah untuk beriman dengan Allah SWT dan RasulNya serta meninggalkan penyembahan berhala. Rasulullah juga telah menekankan aspek pendidikan yang menyentuh tentang keimanan kepada Allah SWT , malaikat, kitab, rasul, hari akhirat serta qada’dan qadar.

3.      Menyediakan Modal Insan Untuk Penyebaran Dakwah Islamiah
     Pembinaan modal insan ini bermula di rumah al-Arqam bin Abi al-Arqam di mana Rasulullah SAW mengajar cara beribadat serta cara menyampaikan dakwah islamiah di seluruh kota Mekah. Sahabat Rasulullah SAW yang banyak membantu dalam penyebaran dakwah Islamiah di Mekah ialah Abu Bakar As-Siddiq.

Mereka yang berjaya diseru oleh Abu Bakar ialah:
·         Uthman Bin Affan
·         Az-Zubair Bin Al-Awwam
·         Abdul Rahman Bin Auf
·         Saad Bin Abu Waqas
·         Thalhah Bin Ubaidillah
·         Suhaib ar-Rumi
·         Ammar Bin Yasir dan Abdullah bin Mas'ud


PEMBINAAN AKHLAK
  Rasulullah S.A.W sangat memberi penekanan dalam aspek pembinaan akhlak . Gejala keruntuhan akhlak di zaman Jahiliyah amat ketara sekali ketika Rasulullah S.A.W  mula menyebarkan syiar Islam. 

  • Minuman keras menjadi kebanggaan terutamanya di kalangan penyair-penyair. Pelbagai puisi dicipta untuk memuji minuman keras yang kononnya enak bagi mereka. 
  • Perjudian dan amalan zina berlaku dengan berleluasanya. 
  • Kaum wanita sebahagiannya dipaksa memperjudikan maruah diri dengan melacur yang kononnya dilakukan demi menjaga maruah suami yang kalah berjudi. Amalan riba pula dianggap sebagai salah satu cara dalam berdagang . 

Penyebaran agama Islam oleh Rasulullah kembali membendung semua gejala yang memudaratkan dan melemahkan masyarakat Jahiliyah ketika itu. Kongkongan tradisi Jahiliyah telah Berjaya dikikis semata-mata kerana asas aqidah dan keimanan yang semakin mendalam di jiwa umat ketika itu. Dibawah didikan dan asuhan Rasulullah S.A.W, umat islam telah dididik untuk membersihkan jiwa, diri dan hidup dengan beradap, zuhud, tawadduk, warak, suci, amanah, tidak mementingkan diri dan takut akan azab Allah S.A.W. Sifat ini jelas dapat dilihat pada Saidatina Aisyah, Fatimah, Khadijah, Saidina Ali, Abu Bakar dan lain-lain.




MENGHADAPI TENTANGAN TERHADAP ISLAM
Dalam sejarah mana-mana pun , biasanya mereka yang pertama sekali menolak sesuatu gerakan pembaharuan ialah golongan bangsawan . Bukannya tidak ada kalangan atasan yang menerimanya,seperti Abu Bakar Al-Siddiq, Usman Affan dan lain-lainnya, tetapi jumlahnya terlalu kecil berbanding dengan golongan kebanyakan yang telah menyambut baik seruan  Muhammad itu
Sebab-sebab penolakan orang Arab terhadap Islam:
  • Ketakutan mereka tentang adanya Hari Kebangkitan (Hari Kiamat) yang kelak akan menghintung amalan mereka didunia.
  • Dari segi aqidah pula, mereka sedar kesan bahawa pengakuan bertuhan itu bererti pengakuan kepada kekuasaan menghukum dan memerintah yang tertinggi.  Dan, mereka juga sedar bahawa mengesakan Allah itu adalah bererti Allah mengambil semua kekayaan yang mereka bolot.
  • Dari segi politik, kaun Quraisy berpendapat dengan kemunculan Nabi Muhammad dari keluarga Abdul Mutalib akan mencabar kedudukan suku-suku lain yang telah lama berebut pengaruh
  • Dari segi sosial, islam ditentang kerana ianya bercanggah dengan sistem sosial mereka yang mengamalkan konsep kelas dengan hak kewajipan yang berbeza. Dalam Islam, tinggi rendahnya darjat insan diukur berdasarkan takwanya kepada Allah atau amal solehnya
  •  Dari aspek ekonomi, Salah satu sumber ekonomi orang-orang Arab ialah memahat patung-patung berhala dan menjaga Kaabah dimana patung-patung itu diletakkan. Malangnya Islam mengajar konsep tauhid yang murni dengan membanteras sebarang bentuk penyekutuan terhadap-Nya. Ia mengancam ekonomi mereka.
  • Dari segi agama pula ialah perasaan cintakan tradisi nenek moyang. Ajaran Islam boleh menghapuskan penyembahan berhala yang merupakan amalan tradisi nenek moyang mereka.



MENDAPATKAN PERLINDUNGAN UNTUK UMAT ISLAM

Program Hijrah Ke Habsyah
Penghijrahan umat Islam dari Mekah ke Habsyah yang kini dikenali sebagai Etophia. Hijrah ini berlaku pada bulan Rejab, tahun kelima sejak Nabi Muhammad S.A.W  diangkat menjadi Rasul. Sebab utama yang menyebab kaum muslimin berhijrah ke Habsyah ialah tekanan dan tindasan luar biasa dari musyrikin Quraisy. Selain itu, Nabi Muhammad S.A.W juga khuatir kaum musyrikin Quraisy akan menggunakan kekuatan fizikal untuk memaksa mereka yang telah masuk islam agar meninggalkan agama yang baru mereka peluk. Baginda mengembangkan dakwah Islam ke Habsyah. Dua orang utusan para pembesar musyirikin Makkah telah merasuah para menteri di Habsyah agar mereka dapat memujuk Raja Najasyi Ashama mengembalikan umat islam ke Mekah. Para menteri menyatakan persetujuan dalam perjanjian tersebut tetapi Raja Najasyi Ashama tidak mudah terpedaya dengan hadiah dan permintaan dua orang utusan itu. Mujurlah Raja Habsyah bersikap bijaksana tidak hanya menerima keterangan dari sebelah pihak sahaja. Akhirnya permohonan kaum muslimin untuk tinggal di Habsyah di perkenan oleh raja Najasyi Ashama.

Program Hijrah Ke Madinah
Sebab-sebab berlaku hijrah ialah ia perintah dari Allah S.A.W untuk berhijrah, dakwah Rasulullah ditentang hebat oleh musyirikin Makkah, ancaman terhadap umat Islam semakin memuncak dan menjadi-jadi, penduduk Madinah memberi jaminan keselamatan kepada Rasulullah dan orang-orang Islam dan ia merupakan strategi dakwah Rasulullah. Sehari sebelum hijrah, muyrikin Makkah telah berbincang untuk menghalang Nabi Muhammad S.A.W daripada berhijrah. Mereka bersetuju untuk membunuh nabi semasa baginda sedang tidur. Pada malam hijrah, pemuda musyirikin Quraisy mengepung rumah Nabi untuk membunuh baginda. Allah menurunkan wahyu memberitahu Nabi tentang rancangan kafir Quraisy tersebut dan memerintahkan baginda berhijrah ke Madinah. Saidina Ali diperintahkan oleh Nabi agar tidur diatas katil baginda. Nabi berjaya keluar dari rumahnya dengan izin Allah S.A.W. Nabi menuju ke rumah Abu Bakar dan mengajaknya untuk berhijrah bersamanya. Nabi bersama Abu Bakar keluar dari Makkah menuju ke Gua Thur. setelah 3 hari dua malam di Gua Thur, baginda meneruskan perjalanan ke Madinah dengan dipandu oleh Abdullah Bin Arqit. Baginda berhenti di Quba’ selama empat hari dan membina masjid pertama dalam Islam yang dikenali sebagai Masjid Quba’. Pada 2 Rabiulawal tahun ke-13 kerasulan(2 Julai 622 Masihi), Rasulullah S.A.W bersama Abu Bakar telah sampai di Madinah. Mereka disambut dengan penuh kegembiraan oleh penduduk Madinah.



1 comment[s] | back to top